DÜNYANIN birinci sonda karbon vergisinde geri sayım başladı. Avrupa Birliği (AB) tarafından 1 Ekim 2023 prestijiyle deneme sürecinin başlayacağı düzenleme, 18 aylık geçiş sürecinin akabinde 2026 yılında resmen devreye alınacak. Bu mühlete kadar Avrupa’daki ithalatçılar, emisyon raporlamaları gerekliliklerini uymadıkları takdirde ton başına 50 ’yu aşmayan sonlu cezalarla karşı karşıya kalacak. Geçtiğimiz hafta yayınlanan kurallara nazaran, çelik ve çimento eserleri ithalatçıları, mallarının üretiminden kaynaklanan karbon emisyonlarına ait birinci raporlarını 31 Ocak 2024’e kadar açıklamak zorunda kalacak. Deneme etabının kapsadığı öbür eserler ortasında elektrik, hidrojen, gübre ve alüminyum yer alıyor.
TÜRKİYE TAKİP ETMELİ
Düzenleme ihracatının yüzde 40’ını AB ülkelerine gerçekleştiren Türkiye’yi yakından ilgilendiriyor. Geçiş periyodunda AB’nin tedarikçilerini rastgele bir mali yükümlülük altına sokmayacağını ve yalnızca SKDM’ye (Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması) tabi eserlerde gömülü emisyonların raporlanacağını belirten Akdeniz Kimyevi Unsurlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (AKMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Saadettin Çağan, 1 Ocak 2026’dan itibaren tam olarak yürürlüğe girecek sistemin Türk ihracatçılar için yıllık maliyetinin 1.8 milyar Euro’yu aşmasının öngörüldüğünü kaydetti. Çağan, bu süreçte ihracatçıların yeşil finansman imkanlarından azami ölçüde faydalanmalarını sağlamak maksadıyla fon kaynaklarına erişimi kolaylaştıracak projelerin acilen hayata geçirilmesi gerektiğini lisana getirdi.
ETKİLENECEK SEKTÖRLER
Sustainable Fitch ESG Araştırmaları Yardımcı Yöneticisi Jingwei Jei ise geçtiğimiz günlerde Hürriyet’e yaptığı açıklamalarda sonda karbon vergisinin demir, çimento ve alüminyum üzere alanlarda, Avrupa Birliği’nin ana ticari ortakları üzerinde direkt tesiri olacağının altını çizmişti. Jei, “Bu ülkeler ortasında Türkiye’nin yanı sıra Doğu Avrupa, Ortadoğu, Kuzey Afrika ülkeleri, Rusya ve Fas yer alıyor. Hindistan, Japonya ve Güney Kore üzere ülkeler ise Avrupa’ya yapılan ihracatta hisselerini her geçen yıl artırıyor. Lakin bu ülkeler tıpkı vakitte üretimde yüksek karbon düzeylerine de sahip” tabirlerini kullanmıştı.
BAKANLIK’TAN YOL HARİTASI HAZIRLIĞI
AB’nin sonda karbon uygulaması Ticaret Bakanlığı tarafından da yakından takip ediliyor. Son olarak Ticaret Bakanı Ömer Bolat, geçtiğimiz günlerde yaptığı açıklamada, Avrupa Yeşil Mutabakatı kapsamında hudutta karbon düzenlemesine tabi olacak öncelikli imalat sanayi bölümlerinde düşük karbonlu üretime yönelik yol haritaları hazırladıklarını söz ederek, “Halihazırda, demir-çelik, alüminyum, çimento ve gübre dalları için yol haritası çalışmaları tamamlanma basamağına geldi” açıklamasında bulunmuştu.
Ömer Bolat